Vad är ett BID?


Modedistriktet Meetpacking District är det en gång ruffiga slakteriområdet på Manhattan som utvecklades till en skön miljö för kreativa. 

Flera aktörer går samman i ett område
Under mitten av 1960-talet började en grupp handlare i Toronto, som såg sina verksamheter hotade av ett stort köpcentrum, arbeta för att lyfta sin stadsdel Bloor West Village. De lyckades gemensamt bryta en nedåtgående spiral av förfall och utflyttning och skapa en blomstrande stadsdel med småaffärer, restauranger och konstnärliga verksamheter. Det blev startskottet för den internationellt mycket framgångsrika stadsutvecklingsmodellen BID: Business Improvement District. I USA var New Orleans först att skapa en liknande lokal organisation, år 1975.

New York City – förebilden
Modedistriktet Meetpacking DistrictTimes Square, 125th Street i Harlem, Grand Central Terminal och Bryant Park är några exempel på Business Improvement Districts (BIDs) i New York. Arbetet i New York har blivit förebilden för utvecklingen av BIDs. Startskottet gick 1983 när Mobil Oil hotade att flytta från Manhattan som en följd av förslumningen runt Grand Central Terminal. Fem år senare fanns där ett BID för utvecklingen av området och i dag finns cirka 74 BIDs enbart i New York. Den lyckade satsningen på att revitalisera miljöer genom BID har gjort staden till en förebild för modellen som nu även tillämpas alltmer i Europa – främst i StorbritannienSkottland och Tyskland men vi har även varianter av BIDs i Sverige.


En etablerad samverkansmodell för revitalisering, fastighetsutveckling och förvaltning av befintliga miljöer är BID (Business Improvement District). Bryant Park i New York är en framgångssaga, vad kan vi lära oss av det i Sverige? 
Hans Johnsson och Torbjörn Lindstedt, Platsutveckling

Stärkt konkurrenskraft och ökad lönsamhet
I ett BID samverkar fastighetsägare med varandra för att stärka konkurrenskraften och öka lönsamheten i området. Man renodlar och tydliggör sig gentemot marknaden i ett gemensamt varumärke och en gemensam marknadsföring. Tillsammans tar man också ett samlat grepp om gaturummet i form av markbeläggningen, sittmöbler, papperskorgar, växtlighet, belysning och skyltprogram. Även renhållning och säkerhet åtar man sig gemensamt.

Avgift för kvalitet, säkerhet och marknadsföring
Ett BID kan bildas i New York City om majoriteten av ett områdes fastighetsägare beslutar sig för att gå samman. Då tas en avgift ut som går direkt till en gemensam verksamhet för förvaltning, marknadsföring och utveckling av ett område. I skyldigheterna för ett BID ingår bland annat ansvaret för renhållning, klottersanering och vakthållning i området.

OPS – offentlig och privat samverkan
Ett BID är en OPS som arbetar i ett avgränsat område i en stad eller på en ort för utveckling, positionering och förvaltning av fysiska miljöer. Arbetet sker i samverkan mellan offentliga och privata aktörer. Den övergripande målsättningen är höjd omsättning och förbättrade affärer via attraktiva miljöer och det sker genom gemensamma satsningar på:

  • att hålla området rent, tryggt och snyggt
  • investeringar i den fysiska miljön
  • marknadsföring/positionering av området
  • affärsutveckling av områdets verksamheter
  • en projektledning/organisation som driver utvecklingen i området.

dumbo_yoga
Sound Off Experience
 i samarbete Abhaya Yoga och DUMBO BID.

En framgångsrik och dynamisk modell
Vid M.I.T. (Massachusetts Institute of Technology) har särskilt intresse ägnats åt den internationella utvecklingen på området. Man har jämfört likheter och olikheter utifrån organisationernas utformning och verksamheternas innehåll. Gemensamma drag för BIDs, sett internationellt, är

• BIDs tenderar att bestå – det är en dynamisk och flexibel lösning av lokala problem som visat sig vara framgångsrik
• BIDs svarar mot lokala behov och förändras i takt med förändring av de lokala behoven över tid
• BIDs ger sådan service som normalt en stad/kommun förväntas att ge men ändå inte utför.

”Business Improvement Districts (BIDs) are a key public/private partnership, helping to revitalize NYC neighborhoods and catalyze economic development throughout the City. In a BID, property and commercial owners band together as a team to promote business development and improve an area’s quality of life.”  New York City Department of Small Business Services

Kommentera